Vajon hogy állnak napjainkban a világ nagyvállalatai a megújulókhoz? Mennyire támogatják őket? Mennyire látják bennük a lehetőséget, és mennyire érzik szerepük fontosságát az energiafordulat terén?
Válaszként álljon itt két szemléletes példa:
Apple: A teljes áramfogyasztás 93%-át megújuló forrásból fedezik (2015-ös adat)
Google: A teljes áramfogyasztás 100%-a megújulókból biztosítva (2017 – terv)
Forrás: www.theguardian.com; Fotó: Steve Marcus/Reuters
A multinacionális vállalatok gazdasági elemzői nem fantáziavilágban élnek; világukban kőkemény piaci elvek, hozamok, jelentések diktálnak. Ha ők szinte kivétel nélkül azt állítják, hogy érdemes a megújulókba (szél- és napenergiába) fektetni, az bizonyára nem légből kapott ötlet.
A Google 2012-ben komoly vállalást tett, mely szerint annyi energiát fog termelni nap- és szélerőművekből, ami óriási adatközpontjait és több száz irodáját 100%-osan el tudja látni árammal. Ez várhatóan az idei évben valóra is válik, vagyis mindössze 5 év leforgása alatt megvalósítják az ambiciózus terveket. A múlt évben a vállalat a felhasznált áram 44%-át termelte meg napelemekkel és szélerőművekkel, tehát az idei évben hatalmas fejlesztések, beruházások valósulnak meg a Google berkein belül a 100%-os cél teljesítéséért.
A Google és az Apple mellett számtalan óriásvállalat tette le a voksát a megújulók mellett. Ilyenek például az IKEA, a HP, a Facebook vagy az Amazon, de a sort még hosszan lehetne folytatni, hiszen a megújulós beruházások terén komoly versengés alakult ki a vállalati szektorban.
A nagy cégek döntően gazdasági érdekből – a megújulók ma már sok esetben a legversenyképesebb energiatermelési alternatívát kínálják –, kisebb részben környezetvédelmi szempontokat követve alapozzák jövőjüket nap- és szélenergiára. A folyamat odáig fejlődött, hogy a vállalatok nem csupán saját ellátásukat szem előtt tartva ruháznak be a megújulókba, de pozitív példát is szeretnének mutatni. Ennek megerősítésére közösen létrehoztak egy szövetséget, az ún. RE100-at, melyhez a világ legnagyobb vállalatai csatlakoztak egy rendkívül sikeres program alapjait megteremtve.
A RE100 olyan nem állami vállalkozások és nonprofit szervezetek szövetsége, melyek saját energiaellátásukat 100%-ban megújuló energiaforrásokból akarják biztosítani. Ennek elérésére egyenként céldátumokat tűznek ki. A programhoz folyamatosan újabb és újabb cégek csatlakoznak.
A tagok között a legnagyobb és legismertebb vállalatok is helyet kaptak: Adobe, Apple, BMW, Coca-Cola, Facebook, General Motors, Goldman Sachs, Google, H&M, HP, ING, Johnson&Johnson, Microsoft, Nestlé, Nike, Philips, Starbucks, és még sokan mások. Ez azért nagyon fontos, mert a „kicsik” sok esetben a „nagyok” által diktált trendeket követik. Ha egy nagyvállalat a megújulók mellett teszi le a voksát, az világszerte érezteti hatását, a bevált gyakorlat népszerűvé válik, sokan kezdik követni, jó példaként szolgál.
Bár eredetileg az Egyesült Államokból indult a kezdeményezés, ma már India, Kína és Európa nagyvállalatainak jelentős részét is maga mögött tudhatja. Az energiapiaci folyamatok ingadozó és sokszor nehezen kiszámítható rendszere helyett a vállalatok egyre inkább az energia-önellátás felé fordulnak. Azok a cégek, amelyek megújuló energiaforrásokra támaszkodnak, gyakorlatilag nincsenek többé kitéve az energiaárak ingadozásainak, amiket a fosszilis üzemanyag piac tud okozni, emellett a klímaváltozással szemben is fontos lépéseket tesznek.
Az energiamodellek és előrejelzések tanulsága szerint 2030-ra a legolcsóbb energiaforrás a napenergia lesz a villamosenergia-termelésben. Egységnyi megtermelt energiára vonatkozóan a szélenergia már napjainkban is olcsóbb, mint bármely fosszilis energiaforrás vagy az atomenergia. A világ vezető vállalatai számára ez igen kedvező lehetőségeket nyújt. A környezettudatos lépések megtétele közben versenyképességük is javul, így többszörösen pozitív hatása van a megújulók felé való nyitásnak.
Rendkívül biztató, hogy az energiafordulat a vállalati szektort is elérte, sőt villámléptekkel halad, így a közeljövőben a világ legnagyobb cégei már a megújuló energiatermelés bástyáiként erősíthetik a fenntarthatósági és klímavédelmi programok megvalósítását.
———————————————————————————–
A cikk a “Megújuló energia – Jó gyakorlatok” című blogsorozatunk keretében készült.
———————————————————————————–