A március végi viharos szél sem hozta meg a tavaly december óta várt jogszabálytervezeteket, amelyek biztosítanák, hogy újra lehessen szélerőműveket telepíteni Magyarországon.
Miért fontos ez? Az utóbbi két szeles napon, március 27. reggeltől 28. estig átlagosan 250 MW-on működtek a szélerőművek, vagyis kb. 75%-os kihasználtsággal a max. teljesítményhez (329 MW) képest. Ez egy napra levetítve 250×24=6000 MWh elektromos áram. Ez kb. a három legnagyobb vármegyeszékhely (Szeged, Debrecen, Miskolc) teljes villamos energiafogyasztását fedezte.
Ideális esetben a magyar villamos energia mixben működhetne 2000 MW szélerőmű is a 4000 MW napelem mellett. Ebben az esetben az elmúlt szeles időszakban (75%-os kihasználtság mellett) egy nap alatt termeltek volna a szélerőművek 1500×24= 36.000 MWh elektromos áramot, ami közel kétszer annyi, mint Budapest teljes napi villamos energia igénye!
Mivel a szél folyamatosan erős volt ebben az időszakban, 2000 MW beépített szélteljesítmény a teljes magyar elektromos áramigény kb. 30%-át biztosíthatta volna másfél napon keresztül. Sőt, a jelenleg beépített 4000 MW napelem-teljesítmény, és egy elméleti 2000 MW szélerőmű-teljesítmény tegnap délelőtt 10 óra körül a teljes elektromos áramigény 70-80%-át biztosíthatta volna
A Kormány márc. 31. határidővel ígérte (az Európai Bizottság elvárása szerint), hogy módosítja a vonatkozó szabályokat annak érdekében, hogy elháruljon a jogszabályi akadály az új szélerőművek telepítése elől. Ennek tervezetét társadalmi egyeztetésre kellene bocsátani jogszabályok előkészítésében való társadalmi részvételről szóló törvény előírásai szerint, melyre a civil és szakértői szféra számára általában a minimális 8 nap állna rendelkezése. Ez a mai napig nem történt meg. Mivel a szabályok egyértelműen elvárják a nyilvános konzultációt a változtatásokkal kapcsolatban, sajnos biztossá vált, hogy a Kormány nem teljesíti határidőre a Bizottság (és a szakma, illetve a józan ész) által támasztott elvárásokat.
Úgy tűnik, prioritást élvezett az Energiaügyi miniszteri elismerések adományozásáról szóló rendelet előkészítése, ami már társadalmi egyeztetésen van. Az energiaválság és klímaváltozás kellős közepén, valamint ezen problémák kezeléséhez nélkülözhetetlen EU-s források befagyasztásának kockázata tükrében joggal merül fel a kérdés: ha díjak, elismerések és kitüntetések szabályozására van kapacitása a minisztériumnak, akkor vajon az energia biztonságot és klímacélokat támogató szélerőművekre hogyhogy nincs??
Az Energiaklub még tavaly kidolgozta javaslatait a minimálisan szükséges jogszabályi változásokkal kapcsolatban és többször is elhangzott az ígéret, hogy a társadalmi egyeztetés során ezeket hivatalosan is be lehet majd csatornázni a jogalkotási folyamatba.
Iparági szereplőkkel együtt óráról-órára figyeljük az új Energiaügyi Minisztérium honlapját, hiszen a társadalmasításra általában a lehető legrövidebb 8 napos határidőt biztosítják csak. A feljebb említett javaslatban a valódi társadalmasítás módszereire is adtunk javaslatokat.
Reméljük, hogy a késedelem rövid lesz, és a javára válik a társadalom elé tárt javaslatcsomagnak.