2025 elején a ManagEnergy mesterkurzus keretében 14 uniós ország 28 szakembere mélyítette el tudását az egyablakos felújítási tanácsadási szolgáltatásokkal (one-stop shop, OSS) kapcsolatban: szakértői előadások, interaktív megbeszélések és gyakorlatorientált csoportmunka segítségével vizsgálták a lakossági egyablakos ügyintézés kialakításának és működtetésének lehetőségét.

2025. január és február között a ManagEnergy mesterkurzus három alkalmat foglalt magában: egy online bevezető előadás-sorozatra, egy 28 szakértővel zajló, személyes brüsszeli összejövetelre és egy záró online eseményre került sor. A tanfolyamon megvizsgálták az egyablakos tanácsadási szolgáltatók kialakításának, fejlesztésének és működtetésének gyakorlatát előadások, csoportmunka feladatok és interaktív gyakorlatokon keresztül. Érkeztek szakértők Nyugat-, Dél- és Kelet-Európából is, így az csoportos feladatok rávilágítottak, hogy minden országban mások az akadályok, de mindenhol van lehetőség az egyablakos tanácsadás modelljét a helyi viszonyokra adaptálni. Főként városi, regionális önkormányzatoktól és energiaügynökségektől érkeztek a szakértők, de több, már működő egyablakos tanácsadó is részt vett a kurzuson, akiket elsősorban a szolgáltatásfejlesztés és a pénzügyi önfenntartás érdekelt.
„Már nincs vita arról, hogy miért kell egyablakos tanácsadókat alapítani. A kérdés az, hogyan valósítsuk meg.”
Christophe Milin, CINEA
A mesterkurzus főbb megállapításai
A tanfolyam a szakértői előadásokat interaktív feladatokkal ötvözte, hogy a résztvevők gyakorlati ismeretekre tegyenek szert az OSS-k bevezetéséről és fejlesztéséről. A résztvevők olyan kulcsfontosságú témákban mélyültek el, mint a különböző pénzügyi modellek, a piacelemzés, az üzemeltetési stratégiák és az érdekelt felek bevonása, ösztönzése.
A ManagEnergy koordinátora és fő szakértője, Seamus Hoyne által vezetett képzésen számos külső előadó és vendég vett részt, akik értékes esettanulmányokat és szakpolitikai meglátásokat osztottak meg a résztvevőkkel. Bemutatkozott az EU-Peers projekt, és további öt olyan kezdeményezés is, amelyek az EU-Peers sikertörténetek között is szerepeltek:
- EU PEERS – Az egyablakos felújítási tanácsadók európai közössége, Marta Lupattelli, FEDARENE
- Az egyablakos tanácsadással kapcsolatos európai uniós szakpolitika és a “Towards large-scale roll out of “integrated home renovation services” (Integrált lakásfelújítási szolgáltatások nagyszabású bevezetése felé) tanulmány bemutatása, Christophe Milin, CINEA
- Renopont – Az első egyablakos tanácsadó Magyarországon, Illésné Szécsi Ilona, Magyar Energiahatékonysági Intézet, Energiaklub, a magyar EU-Peers közösség vezetője
- WHILARENO – OSS innováció Hollandiában, Sam de Guchteneire, Winst uit je woning / Home Profit
- Opengela – Nagyszabású épületfelújítás és városrehabilitáció Baszkföldön, Jose Ramón López, EVE
- Electric Ireland Superhomes – Az egyablakos tanácsadás felskálázása, Stephen O’Connor, Electric Ireland SuperHomes
- SERAFIN – Harmadik feles finanszírozási szolgáltatók hálózata Franciaországban, Françoise Réfabert, Serafin
- Renov’Occitanie – A lakóépületek felújításával foglalkozó regionális közszolgáltató Okcitániában (dél-franciaországi régió, Toulouse központtal), Raphaelle Viénot, AREC Occitanie
“Fő versenytársunk nem a másik egyablakos tanácsadó. Hanem az egyedi felújítási intézkedések.” Stephen O’Connor, Electric Ireland SuperHomes ügyvezető

Az előadásokon túl a kurzus a saját tapasztalatra építő tanulásra helyezte a hangsúlyt, gyakorlati műhelymunkákkal és interaktív feladatokkal. A résztvevők a valós életből vett helyzeteken dolgoztak és olyan, minden országban jelenlévő kihívásokat igyekeztek megoldani, mint a megfelelő pénzügyi tervezés, a szolgáltatásfejlesztés és a politikai akadályok leküzdése. Ezek a gyakorlatok lehetővé tették számukra, hogy az OSS-kezdeményezéseikkel kapcsolatos megközelítésüket, stratégiáikat finomhangolják.
A legfontosabb üzenetek és a jövőbeli kilátások
A tanfolyamon számos lényeges téma merült fel:
- A stratégiai kommunikáció kulcsfontosságú: Sikeres OSS-kezdeményezésekhez a nyilvánosság erőteljes bevonása szükséges, hogy a lakástulajdonosokat átfogóan tájékoztatni tudják, és képesek legyenek meggyőzni a korszerűsítéssel kapcsolatban.
- Számítanak a jogi és politikai keretek: Egy OSS modell kialakításának fontos része a szabályozási keretekhez, valamint az intézményi változásokhoz való alkalmazkodás.
- A pénzügyi fenntarthatóság elsődleges marad: A hosszútávú sikerhez elengedhetetlen a pénzügyi források kombinálása – a közszféra és a magánszféra együttműködése (Public-private Partnership, PPP), az állami támogatások és innovatív pénzügyi modellek.
A ManagEnergy mesterkurzus megerősítette, hogy az egyablakos felújítási tanácsadóknak alapvető szerepe van az energiaátmenet felgyorsításában helyi és regionális szinten. A 2025 végére tervezett következő kurzussal a ManagEnergy továbbra is támogatja a városokat, régiókat és energiaügynökségeiket a fenntartható felújítási megoldások európai szintű elterjesztésében.
