Szerző: Lohász Cili
Tágas terek a gyalogosoknak és kerékpárosoknak, jól értelmezhető kerékpáros jelzések, olcsó és praktikus megoldások – erről számoltak be az áprilisban szervezett tanulmányút résztvevői. Közel húsz önkormányzati munkatárs látogatta meg Bolzanót és Grazot a Transport Learning – hatékony, tiszta városi közlekedésről szóló projektünk keretében.
Bolzano – az olasz kerékpáros mintatelepülés
Bolzano 2010-ben a legélhetőbb város díját nyerte el Olaszországban, többek között ezt annak is köszönheti, hogy sokan bicikliznek (a megtett utak kb. 30%-a kerékpárral történik). Az első bolzanói kerékpárutat szinte véletlenül építették meg a 80-as évek elején: lezárták a folyóparti vasútvonalat, ami mentén könnyedén el lehetett érni a belvárost. A vasút helyén felszabadult szakaszon aztán autóút helyett kerékpár- és gyalogos út épült. Hosszas viták után voksolt a kerékpárút mellett az akkori városvezetés. Az első bicikliút megnyitása után vált népszerűbbé a kerékpározás Bolzanóban, de húsz éven át nem történt semmi annak érdekében, hogy többen üljenek fel naponta a biciklijükre. 1999-ben döntött úgy az önkormányzat, hogy fejleszti a kerékpáros közlekedést, és felmérésekre alapozott, átgondolt kerékpáros stratégiát állítottak össze, melyet 2001 és 2005 között meg is valósítottak. Ennek hatására a város bármely területén a kerékpár lett a leggyorsabb közlekedési eszköz. A város vezetése folyamatosan hangsúlyozza a kerékpározás előnyeit és táblákkal, térképekkel, az utak különböző színű felfestésével segíti a közlekedők tájékozódását, hogy a bolzanóiak teljes mértékben kihasználják a megépített kerékpáros úthálózatot. Az infrastruktúra-fejlesztések mellett pedig ugyanolyan jelentőségűek a marketing és promóciós tevékenységek: rendszeresen szerveznek információs napokat a belvárosban és kerületek közötti versenyeket. Mind ezen erőfeszítések hatására nőtt 2009-re 29%-ra a kerékpárral megtett utak aránya a 2001-es 17%-ról. A város jelenlegi legnagyobb közlekedészervezési problémája pedig az, hogy nincs elég kerékpártároló a belvárosban. *
Tele vannak a kerékpártárolók Bolzano belvárosában (Klimaj Attila fotója)
További érdekességeket olvashatunk Bolzano közlekedéséről az Eltis esettanulmányai között, magyar nyelven is.
A jövő héten a grazi közelekdésről mutatunk be néhány érdekességet.
Aki az áprilisi útról lemaradt, annak is lesz még lehetősége megnézni milyen megoldásokkal segítik a fenntartható közlekedési módokat (gyaloglás, kerékpározás, közösségi közlekedés) a két településen: szeptemberben is szervezünk egy-egy tanulmányutat Bolzanóba (szeptember 10.) és Grazba (szeptember 11-12.). A tanulmányutakra 2013. augusztus 12-ig lehet jelentkezni a [email protected] email címen, a helyszín (Bolzano vagy Graz) és a munkahely megjelölésével.
* Benjamin Auer, Ökoinstitut Alto Adige munkatársának írása alapján.